Cum să îți transformi blogul dintr-o grădină ofilită într-un paradis tropical. În 5 pași 8

Aer curat și parfumat natural, cu miros de pin

Ai nevoie de o schimbare?

Vrei să schimbi ceva în bine la blogul tău pentru că toate promisiunile internetului au fost degeaba? Vrei ca vizitatorii tăi să stea pe site mai mult și să descopere ce bunătăți ai ascunse pe acolo? Ai nevoie de conținut clar și de calitate? Dacă ai răspuns cu ”da” la oricare dintre aceste întrebări, articolul de mai jos este pentru tine. Citește-l și ”ia-l acasă”, fă-l al tău și în scurt timp vei avea un blog bine structurat, populat cu conținut de calitate și ușor de găsit.

Am citit mult, mult prea multe articole azi. Unele îmi ziceau să fiu mai eu (adică să scriu în paranteze, că așa-mi place mie, și să fiu dură și directă, așa cum sunt cu prietenii mei și apropiații, pentru că așa simt că pot comunica cu oamenii cel mai eficient), altele îmi ziceau să creez și mai multă valoare pentru cititorii mei (cum creezi valoare când scrii despre flori din mătase și altele de genul acesta numai autorii acelor articole știu), altele să învăț să scriu (cred că știu deja să scriu, mulțumesc frumos), altele să am încredere în mine și ceea ce ofer și să nu dau nimic pe gratis decât dacă vreau să fie un cadou, altele să cred în bani și ce pot face banii pentru mine și altele pe încă vreo zece teme.

Da, am citit vreo 50 de articole azi și cred că am exagerat puțin. Cred că nu e bine să faci asta niciodată, oricât de ”importante” ar părea acele articole. Oricâte ”secrete” ți-ar dezvălui aceste minunate articole (știam deja cam 99% din ce am citit azi în acele articole din… alte articole citite mai demult – ce surpriză).

Ca să nu îți pierd vremea degeaba, ceva ce detest să fac și totuși iubesc să fac pentru că îmi place să scriu fraze lungi și apoi să le citesc și să râd la cât pot fi de amuzantă într-un mod foarte sec, pentru că de fapt nu sunt, permite-mi să îți prezint niște ”sfaturi” reale pe care ți le oferă alții prin intermediul meu ca interpret/translator ca să îți transformi blogul din ”Meh” în ”Vreau să vin aici să citesc și următoarele articole pe care le vei publica! Unde e butonul de abonare?!” (apropos, aici e un pic mai jos pe stânga).

Pentru că exact asta am eu de gând să fac cu acest blog (care, apropos, nu e un magazin online și nici nu intenționează să devină vreodată). Pentru că vreau ca acești pași să îmi transforme blogul o unealtă la îndemâna oricui. O unealtă care produce alte unelte, la rândul ei. Ca o imprimantă 3D care imprimă imprimante 3D.

Pasul 1. Șterge din minte tot ce credeai că știi despre scris și despre bloguri.

Ce contează ce cred alții că înseamnă bloggingul (e cuvânt adoptat sau nu? îi pun cratimă? contează?)? Nu contează ce impresii au alții. Tot ce contează e ce ai tu și ce poți tu să oferi. Experiența ta, expertiza ta, tot ce ai învățat în toți anii de când ai deschis ochii și ai fost în stare să înveți și să dai mai departe. Tu definești ce înseamnă blogul tău.

Nu trebuie să fie scris după o structură pe care o dictează cineva: ”Peste 300 de cuvinte! Headinguri cu cuvinte cheie! Poze cu descrieri și alt text! Cuvinte cheie! Link-uri către alții și link-uri interne!”. Da, structura e importantă, optimizarea pentru motoarele de căutare e importantă, dar degeaba optimizezi pentru un motor de căutare un text care nu conține ceva autentic. Pe tine. O parte din tine. Vrei să comunici și toți îți spun ”Scrie o poveste!” sau ”Descrie-ți produsele”. Nu ajunge. Trebuie să creezi valoare.

2. Cu mintea limpede, ia o foaie și scrie o listă.

Știu că am spus ”trebuie”. Nimic nu trebuie. De aceea ți-am sugerat să uiți tot ce știi despre scris. Apoi îți sugerez să iei o foaie și să scrii ce ți-ar plăcea să citești cel mai mult. De ce anume ai nevoie ca să crești. Ce vrei să înveți anul acesta, anotimpul acesta. Apoi fă o listă cu ce știi deja și ți-a luat mult timp să înveți și știi că și alții trebuie să treacă prin aceleași dificultăți ca și tine.

Lista poate să fie cât vrei de lungă, dar nu mai scurtă de 4 itemi pentru o lună. De ce patru? Pentru că știu că e greu să scrii ceva de valoare, mai ales când trebuie să-ți faci timp pentru documentare serioasă, să scrii un text coerent și să îl aranjezi astfel încât ți-e mai mare dragul să stai să-l citești cu o cană de ceai lângă tine și un pix în mână.

E ca și cum ai scrie un eseu pe săptămână. Nu e ușor, dar dacă ai lista, poți să lucrezi și în avans. Cine va ști că săptămâna aceasta ai scris trei articole și în următoarele două ai liber la făcut orice altceva, inclusiv sărit coarda în soare în fața blocului (da, și adulții pot sări coarda fără să arate penibil dacă fac asta într-un parc de joacă și exerciții fizice)?

Dacă te izbește inspirația într-o zi și vrei neapărat să scrii un articol, cu atât mai bine. Dar mi se pare o aberație să-ți propui să scrii 20 de articole pe lună, mai ales dacă ești o singură persoană. Dacă ai o echipă, chiar și așa e prea mult. Eu nu m-aș abona la articolele unui site care publică ceva aproape în fiecare zi. Aș fi copleșită de atâtea articole. Cel mai amuzant e că am cam făcut asta în ultima săptămână. Pentru că nu m-am putut abține. Ups…

3. Pune-ți lista în calendar și uită de ea.

Nu-ți vine să te apuci de lucru când vezi atâtea articole mari și late pe o listă. Listele nu sunt motivaționale, sunt acolo doar ca să știi ce trebuie făcut. Nu când, nu cum. Așa că cel mai ușor e să iei lista și să o pui într-un calendar. Cum? Foarte simplu.

Ai patru articole pe lună. Alege o zi în care să le publici în fiecare săptămână (știu că unele luni au cinci săptămâni și altele se întind și ajung cumva la șase săptămâni, dar ideea e să fie un articol pe săptămână). Pune numele articolului în calendar în ziua respectivă. Fă asta pentru fiecare articol. Și ai scăpat de listă. Super simplu. Eu folosesc Google Calendar, mi-e la îndemână și e foarte deștept.

Poți să pui articolele într-o ordine aleatoare sau să le pui într-o ordine prestabilită. De tine depinde. Poți să faci categorii noi sau să scrii în categoriile pe care le ai deja. Important e să existe articolele.

4. Scrie. În fiecare săptămână scrie exact ce ai vrea să înveți într-o lume paralelă în care nu știi deja despre ce scrii.

Sună redundant ce zic, dar cred că are sens dacă te gândești puțin. Întotdeauna e ceva de îmbunătățit la un curs, fie el online sau offline. Iar tu poți face această îmbunătățire. Poți scrie cursul perfect din care ai învăța exact ce știi acum, dar mult mai ușor. Aceasta este valoarea pe care o aduci tu.

Ai un articol pe săptămână. Nu pare mult. Dar adu-ți aminte ce ți-am spus la punctul 1. Nu contează ce ți-au spus alții că trebuie să faci. Ai învățat ceva nou, învață-i și pe alții. Cum ai reușit să înveți? Ai folosit mai multe surse? Care sunt sursele pe care le recomanzi? Care a fost procesul? Ce ai învățat nou din acest proces despre procesul de învățare în sine?

Indiferent când ai învățat ceva nou, acum douăzeci de ani sau acum două luni, tot poți să scrii despre asta. Scrie tutoriale. Ai nevoie de o structură? Ce structură simți tu că te-ar lumina cel mai bine dacă ai avea nevoie să înveți din acel tutorial? Ai vrea să știi materialele și tehnicile pas cu pas? Scrie-le!

Îți va lua câteva zile să pui tot textul pe foaia virtuală, să îl recitești, să îl reorganizezi, fraze întregi pot zbura dintr-o parte în alta sau pot dispărea definitiv. Întotdeauna să verifici cum arată articolul înainte să îl publici. Textul în sine poate fi lizibil, dar organizarea în pagină nu. Dacă ai cui, cere a doua părere. Se găsește ceva de corectat sau îmbunătățit de fiecare dată.

Dacă vrei, poți adăuga poze. Nu este obligatoriu. Mie mi se pare irelevant să adaug poze generice cu caiete și pixuri când scriu despre a scrie, de exemplu. Mă concentrez pe lizibilitate și formatarea evidentă a textului.

Nu contează cât de lung e textul cât timp e ușor de urmărit. Cât timp cititorul rămâne cu ceva. Un mesaj central sau pași clari ca să ajungă la un anumit rezultat. Asta e ce caută lumea pe internet. Sau povești. Poți să spui povești. Care să aibă un scop. Tot acolo ajungi.

5. Promovează-ți munca. Implică-te în comunitatea online.

Ți-ai dat o săptămână ca să publici un articol, dar ai făcut-o în patru zile. Mai ai trei zile să călătorești din nou pe internet, să bați la uși, să promovezi articolele tale (nu doar pe cel mai recent) prin social media, să scrii comentarii relevante pe alte bloguri din nișa ta (și să pui la numele de utilizator un link către conținut relevant din blogul tău), să creezi legături cu oameni care își vor dori să publice articole de-ale tale pe blogurile lor (se numește guest blogging și aparent e foarte important).

Nu uita să te ocupi de fiecare vizitator și să răspunzi comentariilor. Într-un mod care arată că te implici, nu că faci asta din obligație. Nu e nevoie să scrii dulcegării, dar nici să scrii din exteriorul galaxiei. Adică la zero Kelvin (atât de rece că îngheață heliul).

Toți putem fi prieteni online dacă avem puțină decență. Iar dacă te ofensează faptul că te tutuiesc, să știi că ține doar de tine să oferi toleranță și să îți dai seama că aici toți suntem egali. Ce oferi poți primi înzecit, dar numai dacă dai tot ce poți și ai răbdare. Multă, multă răbdare.

Cuvinte de încheiere

Am de gând să-mi urmez propriul sfat. Și dacă n-o fac, dă-mi una peste cap. Dacă nici eu nu sunt în stare să-mi urmez proprii pași, ceva e în neregulă cu mine. Dar vreau să fiu. În stare. Nu-mi place să primesc palme peste cap.

Vreau să fiu mai eu pe aici de acum încolo. Să nu mai ”pășesc moale” în speranța de a nu ofensa pe cineva care m-ar putea ataca. Am pățit-o și a fost neplăcut, au pățit-o și alții și nu mi-a convenit cum au gestionat situațiile de genul.

Însă mi-am dat seama că sunt un adult responsabil care își face propriile reguli în propria curte. Dacă le respecți, sunt tare bucuroasă să te primesc în grădina mea cu fluturi să explorezi, să învățăm împreună și să contribuim la o Românie mai caldă și mai responsabilă.

Acum spune-mi despre tine. Ți se par rezonabili pașii aceștia? Poți să faci un blog mai bun cu ei sau aș face mai bine să mă reapuc să scriu articolul? Ce întrebare deschisă ai pune la finalul unui astfel de articol ca să pornești discuțiile în secțiunea de comentarii?


Lasă un răspuns:

8 gânduri despre “Cum să îți transformi blogul dintr-o grădină ofilită într-un paradis tropical. În 5 pași

  • m3alexx

    Bun. Foarte bun articolul! Imi place ideea cu : fii tu insuti si scrie despre ce stii. Asta incerc eu de ceva timp.. m.am reapucat de promovarea online, si o iau ca pe o provocare (pt ca inca nu stiu la ce folosesc toate butoanele din wordpredd admin-trista situatie) pentru ca e destul de dificil sa iesi din multime. Adevarul este ca sunt 2 drumuri aici: 1.usor care te duce sa vezi succesul si 2. Greu care te duce la succes. Asta am inteles eu din mediul online.

    Daca vrei succes maine, te poti folosi de o gramada de „ischibiţii” – cumperi like.uri, pui multe etichete chiar daca nu sunt relevante pt articolul tau, folosesti titluri senzationale, barfesti sau starnesti controverse – cu care vei ajunge sa ai trafic pe site, dar cand vor intra clientii pe care.i vroiai tu de fapt.. va fi o mare dezamagire. E ca si cum te pregatesti pentru o cina romantica intr.un mod care nu te reprezinta, cu hainele prietenei fashioniste, tocuri prea complicate si texte pregatite din timp – toate astea ca te deghizezi intr.o fiinta ireala ce joaca un rol comico-tragic.

    2. Mai este varianta (cea mai simpla) sa fii tu insuti, adica sa pui cartile pe fata. Nu e nevoie sa pui carti pe care nu le ai, pentru ca s.ar putea sa ai surprize – nu e bine sa vinzi blana ursului din padure. De exemplu, cel mai bine si decent ar fi sa spui ca in stoc ai coliere si bratari in tehnica peyote, cateva cristale swarovski, ceva margelute si semipretioase de sinteza.. nu are rost sa te ridici mai sus decat e cazul. Nu te preta la mai mult decat poti face si nu promite ca faci ceva ce nu ai incercat inca. Per ansamblu, scrie despre ce stii si vinde ceea ce ai. Mergi pe o nisa si spune adevarul.

    Pe langa aspectele de mai sus.. care sunt niste concluzii personale, dupa ce am facut un rezumat al sfaturilor din mediul online, ar mai fi de punctat in articolul tau.. sau poate ai scris deja.. despre ordinea in care le scrii. Eu am pe blog cateva categorii, pe care le.am stabilit de vre.un an si am zis ca nu le mai schimb. In ce ordine se scrie? Cu ce incep cand scriu despre colierele statement? Scriu 1 articol despre cristale si margele, apoi unul despre tehbica si apoi unul despre modelele de coliere? Asta m.ar ajuta mult. Sa gasesc o structura inspirationala. De obicei blogurile care le citesc si pe unde navighez sunt cam dezorganizate.. si se vede asta si pe pagina mea :)))

    Gata. Multumesc! Urmeaza sa scriu un comentariu mai lung decat articolul si devin plictisitoare.

    Bafta multa!

    • Andi Bede

      Dragă Alexandra,
      Revin și aici cu un răspuns. Îți mulțumesc pentru comentariu și că mi-ai amintit de acest articol al meu, ar trebui să îl recitesc mai des :))

      Ordinea depinde de caracterul fiecăruia. Eu n-aș putea să urmez o ordine aici pentru că pur și simplu îmi vin prea multe idei și mă apuc de ceva nou și uit de ordinea veche. E ca și cum aș crea într-un fractal în continuă creștere. Într-un fel nu e bine, într-un fel nu prea-mi pasă, fiindcă eu nu scriu pe blog pentru bani. Momentan, cel puțin.

      Dar dacă chiar îți dorești să vinzi cu site-ul tău, ai nevoie de ordine. De asemenea, ai nevoie de o platformă care să îți permită să vinzi. WordPress.com nu este locul care îți va permite să faci acest lucru, dar îți poți cumpăra un domeniu în care să instalezi WordPress și WooCommerce sau direct o platformă de vânzare online gratuită ca Prestashop sau OpenCart, unde să atașezi articolele importante despre care am povestit mai sus. Așa îți vin vizitatorii și tu nu-ți mai bați capul cu mail-urile și rezervările.

      Te ajută ce ți-am scris? Eu sper că da.
      Să ai mult spor!
      Cu drag,
      Andi

      • m3alexx

        Mi-ai luat o piatra de pe inima :)) Am un magazin online in constructie si blog-ul intentionez sa-l pastrez si sa-l crez intr-un fel de mai multe feluri. Sa ofer informatii si sa interactionez cu cei din jurul meu prin intermediul lui.
        In concluzie, pot scrie in ordinea in care imi vin ideile. Poate nu-i cea mai buna strategie in materie de marketing, dar e cea mai placuta si as da si eu randament macar la cantitate :))

        Iti multumesc,
        Alexandra

        • Andi Bede

          Normal că poți scrie în ce ordine vrei, blogul este spațiul tău virtual, tu faci regulile. Dar ca să îți ajuți vizitatorii și potențialii clienți să te cunoască, prinde bine să organizezi articolele pe care le ai deja într-o rețea în care să poată fi văzute toate. Cam cum era un sitemap pe vremuri.

          Pe o pagină dedicată înîn magazinul online, pui o listă cu link-uri la articolele relevante pentru vizitatori, dacă vor să știe mai multe despre procesul de creație, iar pe blog pui link înapoi la magazin, să se poată întoarce de unde au pornit.

          De fapt, tu acționezi ca un ghid. Când ”plimbi” vizitatorul în ”domeniul” tău, se simte bine, răsfățat, îi place și poate revine sau face o comandă.

  • Cami

    Imi plac toate articolele tale. Fiecare tutorial in parte analizat si redat cu multa daruire.Citesc de fiecare data cu interes tot ceea ce ne impartasesti cu mult drag si pentru asta iti multumesc.

    • Andi

      Dragă Cami,
      Mulțumesc, mă bucur că îți face plăcere. Sper să mai revii și să le transmiți și altora tutorialele.
      Mult spor!
      Andi