Cum să comunici clar povestea proiectului tău 2

schema strategie de comunicare

Comunicare? Poveşti? Cu cine şi de ce să spui poveşti? Cu ce te ajută şi cum poţi face ca vizitatorii tăi (pe site) să se simtă ca acasă, să vină din nou în vizită? Iată câteva aspecte pe care le vom explora în acest articol.

Propria strategie de comunicare îți va aduce cititorii mai aproape și îi va transforma în clienți și colaboratori, spre bunăstarea ta și a lor.

De ce atelierul şi povestea?

Dacă urmăreşti acest blog de ceva vreme ai văzut că l-am împărţit în diverse categorii. Unele se referă strict la noile mele creaţii (toate florile, fluturii şi alte insecte).

Altele sunt fie tutoriale din care înveţi despre cum să te descurci cu propriul proiect, fie poveşti despre atelierele pe care le-am ţinut în oraş cu alţi oameni, fie despre colecţiile noi la care mă gândesc sau orice altceva legat de proiect.

Am şi o secţiune în engleză pentru vizitatorii din alte ţări pe care îi interesează în principal povestea atelierului şi mai puţin să comande produse.

Am făcut această împărţire de când am început să scriu deoarece mi se pare important ca artizan să comunici atât despre produsele pe care le creezi, cât şi despre felul în care te descurci, să transmiţi şi altora din lecţiile pe care le-ai învăţat până acum, să transmiţi din experienţa acumulată astfel încât altora să le fie mult mai uşor.

Dar nu doar atât. Dacă pui în scris lecțiile pe care le-ai învățat, poți reveni la ele când ești din nou într-un impas și poți trece mult mai ușor peste el. Creezi atât pentru alții, cât și pentru tine.

Şi eu am învăţat de la alţii şi vreau să învăţ la rândul meu pe cei care îmi calcă pe urme.

Tu poţi face acelaşi lucru cu proiectele tale. Nu îți face griji că alții te vor copia.

Chiar dacă se întâmplă ca cineva să copieze câteva modele pe care le creezi, succesul pe termen lung ține de perseverență și inovație.

Fie că ai proiecte micuţe şi lucrezi de două ori pe săptămână la ele, ca hobby, fie că trăieşti din munca ta, este foarte important să îi laşi pe alţii să afle de ce lucrezi, cui te adresezi, de unde ai pornit şi unde ai vrea să ajungi.

Aşa cum este important pentru firme să comunice cu clienţii, este la fel de important şi pentru tine să spui această poveste.

Sper că te-am convins că este importantă comunicarea (dacă nu, există foarte multe studii şi cărţi pe această temă pe care ți le pot recomanda ca să te convingă).

Hai să vedem ce înseamnă comunicarea eficientă pentru un proiect personal. Să o numim povestea proiectului tău.

La ce fel de comunicare mă refer?

Mijloacele prin care tu poţi comunica cu grupul tău ţintă sunt nenumărate.

De la contactul direct, atunci când te întâlneşti cu oamenii, până la un website, o pagină pe o platformă de social media (cum ar fi Facebook), forumuri de discuţii, site-uri de anunţuri şi altele.

Eu mă voi referi acum în principal la comunicarea prin intermediul propriului site. Toate mijloacele enumerate mai sus sunt sub controlul tău.

Pe propriul website ai spaţiu să te desfăşori, să te exprimi, să arăţi şi partea mai „întunecată” a muncii tale. Potențialii tăi clienți și colaboratori apreciază sinceritatea şi deschiderea.

Cu cine comunici?

  • Cine este grupul tău ţintă, publicul tău, cititorul tău?
  • Te adresezi unei anumite secţiuni din populaţie?
  • Care sunt caracteristicile ei?

De exemplu, eu mă adresez unui grup cât mai larg de persoane, în principal din România, persoane care caută şi apreciază obiecte realizate manual.

În cadrul acestui grup mă adresez persoanelor interesate de reciclarea materialelor textile. Mă adresez şi artizanilor. Astfel, am două grupuri ţintă, care pe alocuri se suprapun.

Identifică şi tu grupul sau grupurile tale ţintă. Pentru fiecare grup este important să îţi adaptezi limbajul, structura frazelor şi a articolelor.

Pentru persoanele interesate de artizanat de obicei scriu tutoriale, iar pentru cele interesate să cumpere obiecte handmade scriu descrieri ample ale florilor de mătase pe care le creez.

Poţi observa destul de clar diferenţa între articolele adresate unui grup şi cele adresate celuilalt. De altfel, am creat şi categorii diferite pentru ele (Tutoriale, Inspirație şi Management de proiect pentru un grup şi Accesorii pentru celălalt).

Prin ce mijloace comunici?

În cadrul site-ului ai la dispoziţie multe canale prin care te poţi exprima. Mie personal îmi place cel mai mult să scriu.

Însă nu întotdeauna mesajele pe care le am de transmis ajung cel mai uşor la cititorii mei prin scris. Aşa că apelez la fotografie şi film pentru tutoriale. Tu poţi merge mai departe.

Poţi crea filme şi podcast-uri (înregistrări audio) cu instrucţiuni sau descrieri ale muncii tale. Poţi lua interviuri persoanelor cu care interacţionezi. Poţi pune chiar înregistrări cu clienţii tăi fericiţi.

Conținutul video atrage pentru că le oferă spectatorilor o experiență unică, audio-vizuală, și îi poate învăța ceva într-un timp foarte scurt și într-un mod mult mai plăcut decât cititul.

Resursele de care ai nevoie pentru video nu sunt exagerate. Nu ai nevoie de o casă de producţie ca să-ţi faci propriul filmuleţ-tutorial.

Dacă foloseşti un calculator cu Windows, îţi recomand Lightworks, iar pentru Linux, Kdenlive e foarte simpatic.

Ce transmiţi?

Este foarte important să ai controlul mesajului pe care îl transmiţi. Deşi canalul este foarte important, mesajul în sine îţi poate aduce bucurie şi vizitatori sau te poate lăsa în urmă.

Nu trebuie să arăţi absolut tot ce se întâmplă în proiectul tău, însă te ajută ca cititorii să aibă o privire de ansamblu.

Povesteşte-le despre tine, despre munca ta, despre oamenii cu care interacţionezi, despre întâmplări. Întotdeauna asigură-te că povestea ta are un mesaj şi o lecţie de ţinut minte.

  • Ce ai învăţat din ce ţi s-a întâmplat zilele trecute?
  • Ce ai vrea să se schimbe?
  • Cum poţi face asta?

Îţi dai ţie feedback şi vei primi şi de la cititorii tăi. Care este misiunea ta şi scopul pe care doreşti să îl îndeplineşti pentru a atinge misiunea?

Încearcă întotdeauna să subliniezi prin poveştile tale ce ai învăţat şi cum te-a adus acest fapt mai aproape de misiunea ta. Nu trebuie să fie vizibil sau evident, însă te ajută şi pe tine să vezi „the big picture”.

Strategia ta de comunicare

Urmează partea cea mai importantă a acestui articol. Nu poţi avea succes pe piaţă sau pe internet (care-i tot o piaţă, dar mai haotică), fără o strategie.

Cel puţin eu încă n-am aflat cum şi am căutat foarte mult. Tot ce am citit pe tema aceasta mi-a spus: pregăteşte-te din timp şi vei reuşi. Cum faci asta?

schema strategie de comunicare

O mică schemă cu cele mai importante aspecte din cadrul strategiei de dezvoltare a proiectului şi cele mai importante aspecte ale strategiei de comunicare. Tu poţi personaliza toată schema sau o poţi popula cu datele relevante.

În primul rând trebuie să te organizezi. Probabil ai deja o strategie de dezvoltare pe termen lung a proiectului tău. Dacă nu, apucă-te de ea acum şi revino când o ai pusă la punct.

Pe baza acestei strategii de dezvoltare îţi poţi crea strategia de comunicare.

În ce constă ea? Poate fi împărţită în două: strategia de comunicare online şi cea offline.

Cea offline include orice vrei să imprimi, cărţi de vizită, broşuri, fluturaşi, afişe, reclame la televizor şi radio şi în reviste, cinematografe şi alte nebunii, dar şi timpul/cantitatea în care vrei să le diseminezi, buget şi evaluarea rezultatelor. Acestea costă cel mai mult.

Aceleaşi aspecte sunt urmărite şi în cadrul strategiei de comunicare online.

Numai în ce priveşte un website, ea se referă la: cuvinte cheie, plan de articole pe termen mediu spre lung, conţinut foto & video tot pe termen mediu spre lung, optimizare pentru motoarele de căutare pe cuvintele cheie alese (keywords), optimizare pentru social media şi altele.

Momentan folosesc Trello ca unealtă de gestionare a strategiei mele de dezvoltare a proiectului. Aceasta include şi partea de comunicare, dar şi restul.

Îţi recomand să arunci o privire şi să explorezi site-ul. Sunt sigură că te va ajuta şi pe tine să-ţi organizezi unele activităţi.

organizarea proiectului cu trello

Aşa arată un card pe Trello cu tutorialele pe care mi le-am propus să le fac în cadrul atelierului. Îţi poţi urmări progresul şi te poţi motiva cu fiecare obiectiv atins. Care dintre tutoriale îţi face cu ochiul?

Nu sunt expert, însă acestea sunt aspectele pe care le-am descoperit în ultimele luni, citind despre SEO (optimizarea pentru motoarele de căutare) şi site-uri WordPress.

Chiar, dacă ai domeniu înregistrat şi nu ştii ce platformă să alegi, îţi recomand WordPress din toată inima, dat fiind că are o comunitate imensă şi eu am găsit răspuns la toate problemele pe care le-am avut (şi le-au avut alţii înaintea mea).

Te invit să-ţi creezi propria strategie de comunicare care să includă mesajul general şi mesaje auxiliare care să contribuie la misiunea ta, grupul ţintă şi mijloacele prin care vrei să comunici.

Poţi să încerci uneltele pe care ţi le-am recomandat sau să descoperi altele şi să-mi povesteşti şi mie despre ele aici la comentarii.

Acum eu ajung mai aproape de scopul meu prin faptul că tu ştii cât e de important să transmiţi un mesaj şi cum să o faci cât mai bine pentru a avea succes cu proiectul tău. Aceasta a fost „lecţia” mea de azi şi sper să te ajute. 

Spor la comunicat!

Cu drag,

Andi


Lasă un răspuns:

2 gânduri despre “Cum să comunici clar povestea proiectului tău

  • Kristina

    Doamne, esti o comoara!!! Chiar ieri m-am tot gandit sa fac un mic articol cu pasii pe care ii urmez cand fac invitatiile (nu neaparat un tutorial) si azi m-am apucat de fotografiat, tocmai in ideea sa le arat clientilor o mica parte din lumea mea si sa vada si ei cum ajung la rezultatul final.
    Dar articolul tau e suuuper, super, abia astept sa le citesc pe urmatoarele, esti o comoara <3 :*

    • Andi

      Abia aștept să văd articolul 😀 Când îl postezi poți să pui și aici un link, dacă vrei.

      Mi se pare foarte frumos ceea ce lucrezi și clienții cu siguranță s-ar bucura să vadă etape din procesul tău creativ.